De Hondebrink Scania is een soort moetje maar ik kon de latere Scania 's met een Scania cabine niet uit de kop zetten vandaar dat ik ook begonnen ben met een 2e torpedo.

Deze truck heeft dezelfde neus als de L55 maar had eind jaren zeventig af fabriek dus een echte Scania hut, deze is veel ronder qua vorm en is behoorlijk ingewikkeld, wat precies de kleurstelling en uitvoering gaat worden weet ik nog niet maar ach tot nu toe kost het allen maar plastic en tijd. Beide truck's worden de uitvoering met kleine motor en zonder slaapcabine, de verhoudingen kloppen in mijn ogen namelijk beter. De truck's met grote motor hebben net voor de spatborden een ongeveer 10 cm langere neus waardoor de voorbumper een overdreven kromming krijgt, vandaar dat de 2e Scania geen L110 /L111 wordt maar een L80 /L81.

 

 Tot nu toe is gebleken dat het bouwen van de 2e truck een goede keuze is geweest , ik ben namelijk begonnen met de L81 want daar heb ik redelijk goede tekeningen van en is dus  "eenvoudig" na te bouwen maar de L55 zal ik na moeten bouwen aan de hand van foto's en dat ik vrij lastig, door te vergelijken met de al gebouwde, L81 en foto's te bestuderen kan ik nu een goede inschatting maken hoe de Hondebrink in elkaar zit.

 Een heel groot verschil tussen de beide cabine's is dat de deuren van de Hondebrink verder doorlopen naar beneden waardoor het heel erg puzzelen was hoe hoog ik de neus aan de cabine moest bevestigen, nu likt het in orde maar het zal pas echt duidelijk worden of ik het goed heb gedaan als de spatborden aan de neuzen zijn bevestigd.

 

Helaas is het updaten van deze pagina een beetje verwaarloosd, maar hier dan toch de huidige stand van zaken.  Er is aan de cabine van de l81 nog weinig veranderd

 want ik ben eerst verder gegaan met de oplegger.  Om een idee te krijgen hoeveel ruimte achter de cabine zit heeft heb ik het chassis te voorschijn gehaald en gelijk maar deze foto gemaakt. 

Het begin van de tank, weer gemaakt uit polystyreenplaat.

Het chassis is ook op maat gemaakt, samen met de tank is nu goed te zien wat de verhoudingen worden.

De tapkast is 10 cm breed geworden, ongeveer een kwart van de totale lengte van de oplegger.

Even een grapje tussendoor, de staande uitlaten van de lb141 staan ook niet mooi op de l81. ooit in de toekomst komt er een truck waar de uitlaten wel mooi op staan.

Nog even een voorlopig laatste update, de oplegger met steunpoten en slangenkokers

Een nieuwe mijlpaal is bereikt, Ik was het bouwen van de cabine even zat en ben met veel inspiratie verder gegaan met mijn kleine brandstofopleggertje.

Het zwart en wit zijn gewone spuitbussen van de Formido maar ik kon in eerste instantie niet het goede beige vinden, de vervoerders en oliehandelaren die onder de Texaco vlag rijden-en reden hebben nooit een zelfde kleur genomen voor het chassis, dus er zijn diverse kleuren beige en zelfs grijs gebruikt.

Ik ben begonnen met Texaco rijden ( 1997 ) in dienst van de Rijke die in mijn herinnering redelijk dezelfde kleuren gebruikte als Texaco voordat ze het vervoer naar de Rijke hebben overgedaan. Gelukkig had ik nog een paar foto's in de oude doos en ik ben redelijk in de buurt gekomen qua beige, de kleur is uiteindelijk Atlas van Histor geworden.

De Formido in het dorp kan zelf alle Histor kleuren mengen en zelfs in een spuitbus persen dus TADAAA, ziehier het resultaat.

De velgen worden ook beige maar ik twijfel nog tussen deze velgen en de velgen die ook op de andere Scania's zijn gemonteerd, ook weet ik nog niet zeker,ivm ruimte gebrek, of ik een brandblusser en wielkeggen ga plaatsen. 

.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Een extra foto van de Texaco Scania op de baan in Leipzig.

Hij heeft probleemloos gereden , ook is op deze foto de laatste update te zien; de wielmoerringen op de voorwielen.