Eindelijk begonnen aan het bijwerken van deze site, na veel studie van foto's ed. op internet en een bezoek aan Cees Zandbergen die een fantastische verzameling Scania's en Scania memorabilia heeft heb ik na een langdurig gesprek met Harry Brand besloten om niet 1 maar 2 oude Scania neuzen te maken.

 Voor het gesprek met Harry was ik er van overtuigt dat de nieuwe truck een Scania L111 oid. moest worden maar Harry was erg enthousiast over de Scania-Vabis met Hondebrink cabine,    ik kwam  er thuis achter dat ik van de L55 met Hondebrink cabine de meeste foto's had gemaakt en heb toen besloten dat er in ieder geval dus een L55 gemaakt moest worden.

 De Scania truck kwam begin jaren zestig af fabriek met neus maar zonder cabine welke de klant dus nog moest laten bouwen, Hondebrink in Almelo was vroeger zo'n cabine bouwer en aangezien Ten Cate vroeger ook uit Almeloooo kwam en tankwagens maakte was de link snel gelegd en de conclusie was : een 2 assige Scania-Vabis bakwagen met Hondebrink cabine en brandstoftank opbouw.      

 

 

Ik heb ribben gemaakt voor de stevigheid van de tank, om de ribben zal polystyreenplaat komen in de vorm van de tank. Op deze foto kan u zien dat ik alles even op het chassis heb gezet om een idee te krijgen hoe alles ( hoogte, breedte ) bij elkaar past.

 

Eindelijk zit er wat kleur op de oude neus, het grijs past mooi bij het geel. Later zal de gril nog rood worden, dit zal ook terug komen in de stickers en hopelijk zal alles goed bij elkaar passen

 

 

De achterlosser heeft zijn uiteindelijk vorm gekregen.

De klep aan de achterzijde kan ook bij deze truck open, achter de klep zitten een controle paneel met de hoofdschakelaar en de lichtschakelaar, ook de aansluiting om de accu op te laden zit op het paneel.

 De tank, reservewiel, spatborden en velgen zijn hier ook gemonteerd,

het einde is eindelijk in zicht ik hoef "alleen"nog maar extra details

te maken en een stickervel te ontwerpen.

 

 

 

 

Hallo,

De Scania-vabis l55 is eindelijk af, de planning was om een ten Cate tankopbouw te maken maar helaas wegens te weinig (foto) info is de opbouw een mengeling geworden van diverse tankbouwers.

Het complete plaatje is wel heel herkenbaar als een 60er jaren tankauto dus ik ben zeer tevreden.

De ronde vormen van neus en Hondebrink cabine waren ook een erg grote uitdaging maar ook daar ben ik zeer content mee, het spuitwerk is niet 100% naar mijn zin maar ik ben lerende en de volgende truck zal weer een beetje beter worden dan dit oudje.

 

De Scania-vabis l55 met Hondebrink cabine in bedrijfskleuren van Best-oil uit Deventer, De chromen strippen aan de zijkant van de cabine horen bij

 de kenmerken van de firma Hondebrink 

Dit is de laatste foto van de Scania-vabis met Hondebrink cabine, Ik vond het leuk om te maken hopelijk

vond jij het leuk om dit bouwverslagje te volgen, ik ga nu beginnen met de scania l81.

De Scania l81 zal een trekker worden met 1 assige tankoplegger.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Op een prachtige modelbouwboerderij op een beurs in Leipzig is deze foto gemaakt.

De kleine Scania was prima in zijn hum, Diesel lossen bij de boer.